Warning: Undefined variable $bhv in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/publication.php on line 45

Warning: Undefined variable $bhv in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/publication.php on line 45

Warning: Undefined variable $bhv in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/publication.php on line 45

Warning: Undefined variable $bhv in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/publication.php on line 45

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/publication.php on line 47

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/functions.php on line 193

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/functions.php on line 193

Warning: Undefined variable $txt in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 30

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined variable $cs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 269

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/functions.php on line 193

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/functions.php on line 193

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined variable $tgl in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 307

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/functions.php on line 193

Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/lib/php/functions.php on line 193

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined variable $tgl in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 307

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined variable $mdm in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 213

Warning: Undefined variable $ps in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 213

Warning: Undefined variable $cs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 269

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 269

Warning: Undefined variable $cs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 269

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 269

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 264

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 283

Warning: Undefined array key "ss" in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 204

Warning: Undefined variable $rs in /ext/web/studiumgenerale-tijdelijk.artez.nl/publication/lib/inc/chp.php on line 7
Makerschap
ArtEZ Studium GeneralePublication
esy.64.03tijdmakerschap.webp

Makerschap


Voor deze publicatie hebben wij, Erica Schoeman en Petra van Brecht, gesproken met twee ArtEZ studenten over hun afstudeerproject en onderzoek in relatie tot het thema TIJD. Carmen Molenaar (BEAR) en Tessa Straver (Product Design) werken allebei met een langzaam materiaal. Met niet-weten als uitgangspunt ontwierpen we vervolgens een ontmoeting met deze makers en hun materiaal op een bijzondere locatie. Elk element in deze ontmoeting werpt een vraag op waar je als maker over na zou kunnen denken.
 

Het gesprek

Met het niet-weten als uitgangspunt hebben we ervoor gekozen om op een andere manier
Het gesprek

Met het niet-weten als uitgangspunt hebben we ervoor gekozen om op een andere manier het gesprek aan te gaan. We wilden elkaar als makers en materiaal ontmoeten. Er was geen sprake van hiërarchie tussen ons, geen aangewezen gespreksleider; iedereen had de vrijheid om zich te uiten. Door te reflecteren, te beschouwen en te reageren op ideeën en overwegingen van kunstenaars, schrijvers of filosofen over het thema tijd en vertraging lieten we gezamenlijk een open dialoog ontstaan waarin iedereen actief deelnam. Er was ruimte om na te denken, even stil te zijn.

Je zou deze ontmoeting kunnen zien als een ecosysteem waarin diverse elementen samenkomen en bijdragen aan een gezamenlijke creatieve ervaring. Verschillende makers met verschillende ideeën, materialen met eigen wensen en manieren van werken, komen samen en ontdekken zo nieuwe inzichten.

Wie of wat zou jij willen ontmoeten om ermee in gesprek gaan?

aan te gaan. We wilden elkaar als makers en materiaal ontmoeten. Er was geen sprake van hiërarchie tussen ons, geen aangewezen gespreksleider; iedereen had de vrijheid om zich te uiten. Door te reflecteren, te beschouwen en te reageren op ideeën en overwegingen van kunstenaars, schrijvers of filosofen over het thema tijd en vertraging lieten we gezamenlijk een open dialoog ontstaan waarin iedereen actief deelnam. Er was ruimte om na te denken, even stil te zijn.

Je zou deze ontmoeting kunnen zien als een ecosysteem waarin diverse elementen samenkomen en bijdragen aan een gezamenlijke creatieve ervaring. Verschillende makers met verschillende ideeën, materialen met eigen wensen en manieren van werken, komen samen en ontdekken zo nieuwe inzichten.

Wie of wat zou jij willen ontmoeten om ermee in gesprek gaan?
 
esy.64.uitwerking3bijdrage4foto30setting.webp
Opstelling van de ontmoeting. Fotografie: Erica Schoeman
 

Deeg & klei

Ook het materiaal waarmee Carmen en Tessa werken, het deeg en de klei, waren onderdeel van het gesprek. Het materiaal nam actief deel aan onze ontmoeting. Zo hebben we gevraagd of het materiaal de kunstenaars wil voorstellen.
 
Rok69pow1O8
Materiaal stelt maker voor 1: brooddeeg over Tessa. Fotografie uit Com Panis, een project van Tessa Straver.
 
V0QeL-tVCNY
Materiaal stelt maker voor 2: rivierklei over Carmen. Fotografie uit Sound of Sediment, een project van Carmen Molenaar.
 
Het materiaal was ook een gesprekspartner die onze volle aandacht genoot. Het deeg moest op gezette tijden worden ‘omgelegd’ in de schaal om de microben aan het werk te zetten. Dit proces en het voelen van de rauwe rivierklei zorgden voor een fysieke dialoog tussen ons en het materiaal. Deze handelingen dienden dan ook niet alleen als technieken om het materiaal te bewerken, maar ook als een middel om in contact te komen met het eigen lichaam en zelfs met elkaar.

Hoe zou het materiaal waarmee jij werkt jou voorstellen?
 

De locatie

De ontmoeting vond plaats in de kapel van het Dominicanenklooster Huissen. De kapel en het klooster zijn van oudsher een plek van verstilling en bezinning. De specifieke sfeer en akoestiek van de kapel droegen bij aan een bedachtzame atmosfeer en bevorderden tegelijkertijd een langzamer verloop van het gesprek. De stilte, vrij van ruis, had een verstillende kracht die momenten van bezinning creëerde. Hiermee is de plek dus niet slechts een achtergrond, maar een actieve deelnemer aan ons gesprek.

Welke plek zou voor een andere ontmoeting met je materiaal kunnen zorgen?
esy.64.uitwerking3bijdrage4foto31.webp
Kapel Dominicanenklooster Huissen. Fotografie: Erica Schoeman
esy.64.uitwerking3bijdrage4foto32.webp
Fotografie: Erica Schoeman
 

De tijd

Carmen en Tessa werken met materialen die hen uitdagen om een relatie te ontwikkelen met de factor tijd. Zowel het deeg als de klei stellen specifieke eisen aan het gebruik van tijd; het brood en de klei laten zich niet haasten. Bovendien zorgde
De locatie

De ontmoeting vond plaats in de kapel van het Dominicanenklooster Huissen. De kapel en het klooster zijn van oudsher een plek van verstilling en bezinning. De specifieke sfeer en akoestiek van de kapel droegen bij aan een bedachtzame atmosfeer en bevorderden tegelijkertijd een langzamer verloop van het gesprek. De stilte, vrij van ruis, had een verstillende kracht die momenten van bezinning creëerde. Hiermee is de plek dus niet slechts een achtergrond, maar een actieve deelnemer aan ons gesprek.

Welke plek zou voor een andere ontmoeting met je materiaal kunnen zorgen?

van
Het gesprek

Met het niet-weten als uitgangspunt hebben we ervoor gekozen om op een andere manier het gesprek aan te gaan. We wilden elkaar als makers en materiaal ontmoeten. Er was geen sprake van hiërarchie tussen ons, geen aangewezen gespreksleider; iedereen had de vrijheid om zich te uiten. Door te reflecteren, te beschouwen en te reageren op ideeën en overwegingen van kunstenaars, schrijvers of filosofen over het thema tijd en vertraging lieten we gezamenlijk een open dialoog ontstaan waarin iedereen actief deelnam. Er was ruimte om na te denken, even stil te zijn.

Je zou deze ontmoeting kunnen zien als een ecosysteem waarin diverse elementen samenkomen en bijdragen aan een gezamenlijke creatieve ervaring. Verschillende makers met verschillende ideeën, materialen met eigen wensen en manieren van werken, komen samen en ontdekken zo nieuwe inzichten.

Wie of wat zou jij willen ontmoeten om ermee in gesprek gaan?

voor een natuurlijke vertraging in
De tijd

Carmen en Tessa werken met materialen die hen uitdagen om een relatie te ontwikkelen met de factor tijd. Zowel het deeg als de klei stellen specifieke eisen aan het gebruik van tijd; het brood en de klei laten zich niet haasten. Bovendien zorgde de locatie van het gesprek voor een natuurlijke vertraging in de tijd. Desalniettemin hebben we een timer gebruikt als een soort bewaker van de tijd. Na twee uur maakte het alarm een einde aan ons gesprek. De timer is onverbiddelijk en legt beperkingen op, maar biedt tegelijkertijd ook een kader. In die toegewezen tijd moet het gewoon gebeuren.

Hoe kun jij tijd inzetten als materiaal in je maakproces?

. Desalniettemin hebben we een timer gebruikt als een soort bewaker van
De tijd

Carmen en Tessa werken met materialen die hen uitdagen om een relatie te ontwikkelen met de factor tijd. Zowel het deeg als de klei stellen specifieke eisen aan het gebruik van tijd; het brood en de klei laten zich niet haasten. Bovendien zorgde de locatie van het gesprek voor een natuurlijke vertraging in de tijd. Desalniettemin hebben we een timer gebruikt als een soort bewaker van de tijd. Na twee uur maakte het alarm een einde aan ons gesprek. De timer is onverbiddelijk en legt beperkingen op, maar biedt tegelijkertijd ook een kader. In die toegewezen tijd moet het gewoon gebeuren.

Hoe kun jij tijd inzetten als materiaal in je maakproces?

. Na twee uur maakte het alarm een einde aan ons gesprek. De timer is onverbiddelijk en legt beperkingen op, maar biedt tegelijkertijd ook een kader. In die toegewezen tijd moet het gewoon gebeuren.

Hoe kun jij tijd inzetten als materiaal in je maakproces?
 


UitrekkenDrijven Vertragen Mijmering Metgezellen