Research
Time: 11.30 - 13.30
Location: Perron038
Language: English or Dutch
With:
Dr. Peter C. Sonderen is lector Theorie in de Kunsten aan ArtEZ University of the Arts (NL). Hij leidt de onderzoeksgroep Theorie in de Kunsten die zich richt op het gebruik en de praktijk van theorie, praktijk en onderzoek in de kunsten, op performativiteit, ecologie en de rol van ‘new materialisms’.. Onlangs initieerde hij verschillende artistieke onderzoeksprojecten, in 2022-: Polyphonic Landscapes met Zone2Source en in 2022-2023: Terra Libera met Rijksmuseum Twente. Zijn laatste boek is The Entanglement of Theory and Practices in the Arts (ArtEZ Press 2019). Hij onderzoekt ook de geschiedenis van artistiek onderzoek: ‘Hemsterhuis’s Art and Aesthetics: Theories in the Making’ in: The Early Writings of Francois Hemsterhuis, 1762-1773. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022, pp. 1-22. Naast het onderzoek ontwikkelt hij ook onderwijs met betrekking tot bovenstaande onderwerpen (het Honours Lab voor studenten en PreDoc voor docenten). Hij is voorzitter van de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van het mono kuo.
ENG
Dr. Peter C. Sonderen is professor of Theory in the Arts at ArtEZ University of the Arts (NL). He leads the research group Theory in the Arts that focuses on the use and practice of theory, practice, and research in the arts, on performativity, ecology, and the role of the new materialisms. He recently initiated different artistic research projects, in 2022-: Polyphonic Landscapes with Zone2Source and in 2022-2024: Terra Libera with Rijksmuseum Twente. His latest book is The Entanglement of Theory and Practices in the Arts (ArtEZ Press 2019). He also enquires the history of artistic research: ‘Hemsterhuis’s Art and Aesthetics: Theories in the Making’ in: The Early Writings of Francois Hemsterhuis, 1762-1773. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022, pp. 1-22. Next to the research he also develops education relating to the above topics (Honours Lab for students and PreDoc for teachers). He is chair of the Scientific Integrity Committee (CWI) of the mono-sectoral art schools.
Jojanneke Gijsen is als docentopleider en onderzoeker binnen het Research Station gespecialiseerd in het verbinden van de creatieve praktijk, theorie en onderzoek en hoe dit binnen een curriculum van een kunstopleiding kan worden geïmplementeerd. In de afgelopen jaren heeft ze zich gericht op hoe het onderzoeksproces van de student zichtbaar kan worden gemaakt, geduid en gecommuniceerd, Hiervoor heeft ze gekeken naar de verschillende perspectieven van zowel bachelorstudenten als collega’s op het doen van onderzoek, door een groep studenten te volgen tijdens het onderzoeksproces in de laatste fase van hun studie.
www.wdka.nl/stories/zoom-in-fifteen-film-portraits-of-graduates-2020-2021
ENG
Jojanneke Gijsen, educator and researcher within the Research Station at Willem de Kooning Academy, specializes in the integration of creative practice, theory, and research, particularly focusing on how these elements can be effectively implemented within the curriculum of an art education program. Over the past few years, her primary focus has been on making the research process of students visible, comprehensible, and communicable. To achieve this, she has examined the various perspectives of both undergraduate students and colleagues regarding research endeavors. This involved closely monitoring a group of students throughout the research process during the final phase of their studies.
www.wdka.nl/stories/zoom-in-fifteen-film-portraits-of-graduates-2020-2021
Informatie, in welke vorm dan ook, zal altijd een element zijn in het werk van ontwerpers en kunstenaars, of het nu aanwezig is in het werk zelf of in de communicatie die nodig is om het werk te positioneren binnen relevante netwerken en media.
In haar werk als grafisch ontwerper en onderzoeksstutor speelt informatie een centrale rol. Harma zoekt naar structuur in complexe vraagstukken en vertaalt deze naar goed ontworpen informatie die begrijpelijk is voor de lezer en kijker.
Binnen de Willem de Kooning Academie werkt ze in het Research Station en de Master Design als tutor en ontwikkelaar. Als docent treedt ze op als ontwerper. Ze ontwerpt curricula, cursussen en materiaal die studenten helpen bij het doen van onderzoek, bij het maken, documenteren en rapporteren hierover.
Meer informatie is te vinden op haar LinkedIn-profiel: www.linkedin.com/in/harmastaal
ENG
Information, in whatever shape, will always be an element in the work of designers and artists. Be it present in the work itself, or in the communication that is needed to position the work(s) in relevant networks and media.
In her work as graphic designer and research tutor information plays a central role. Harma looks for structure in complex issues and translates it into well designed information that is understood by reader and viewer.
In the Willem de Kooning Academy she works in the Research Station and the Master Design as tutor and developper. Being an educator she acts as a designer. She designs curricula, courses and material that help students in doing research, in making, documenting and reporting about it.
www.linkedin.com/in/harmastaal
Fabiola Camuti (zij/haar) is Senior Onderzoeker bij de Lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en KUO programmaleider Onderzoek in het Onderwijs (Vereniging Hogescholen). Ze is visiting researcher en practitioner geweest in verschillende landen en instellingen (Italië, Frankrijk, Denemarken, VK, NL) en heeft gewerkt als Docent aan de Afdelingenen Theaterwetenschappen (Universiteit van Amsterdam) en Media en Cultuur (Universiteit Utrecht). In 2019 trad ze toe tot het AeCT-onderzoeksteam van ArtEZ, waar ze haar expertise als onderzoeker, practioner en educator combineert, gericht op de rol van kunst- en cultuureducatie in een veranderende en uitdagende wereld.
ENG
Fabiola Camuti (she/her) is Senior Researcher at the Professorship Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ University of the Arts and KUO program leader Research in Arts Education (Arts Sector, National Association Universities of Applied Science). She has been researcher and practitioner in different countries and institutions (Italy, France, Denmark, UK, NL) and has worked as Lecturer at the Departments of Theatre Studies (University of Amsterdam) and Media and Culture (Utrecht University). In 2019, she joined the AeCT research team at ArtEZ, where she combines her expertise as researcher, practitioner, and educator focusing on the role of arts and cultural education in a changing and challenging world.
Programme Research
Universities of the Arts identify ‘research’ as one of the key areas to focus on in the coming years. Research is essential not only to the arts and professional art education, but also to our relationship with the world and society. Research already takes on an important role within universities of the arts, however, practices and ideas on the role, methods, ways of conducting research and its embedment within each and every institution, still leave space for further development, investigation, and actions to be taken. How do we work with research within our educational programs? Which methods do we need and use? And what does this mean for BA and MA students?This session will look at the values and modalities of working with research in education across different disciplines. It is organized by the KUO national working group Research in Education, in collaboration with the Research Station of the Willem de Kooning Academy.
Go to the ArtEZ Studium Generale Agenda to register directly for this workshop programme on Friday 1 December.
Register for Friday 1 December
Wat is de rol van onderzoek in de kunsthogeschool van de toekomst? Hoe kan de relatie tussen onderzoek en onderwijs worden versterkt?
Hogescholen voor de Kunsten zetten 'onderzoek' in de schijnwerpers als een cruciaal focusgebied voor de komende jaren. Onderzoek vormt niet alleen de ruggengraat van de kunsten en professioneel kunstonderwijs, maar raakt tevens de kern van onze interactie met de wereld en de samenleving. Terwijl onderzoek reeds een prominente rol speelt binnen hogescholen voor de kunsten, liggen er toch nog volop kansen voor verdere ontwikkeling, verkenning en concrete stappen. Wat betreft de rol, methodologieën, en integratie ervan binnen elke instelling, is er ruimte voor vooruitgang. Hoe gaan we om met onderzoek binnen onze onderwijsprogramma's? Welke methoden hebben we nodig en gebruiken we? En wat betekent dit voor bachelor- en masterstudenten?
Deze sessie gaat dieper in op de kracht van onderzoek in onderwijs, dwars door diverse disciplines heen. Het evenement is een samenwerking tussen de KUO werkgroep Onderzoek in het Onderwijs en de Research Station van Willem de Kooning Academie.
Ga naar de ArtEZ Studium Generale Agenda om je direct in te schrijven voor dit workshopprogramma op vrijdag 1 december.
Schrijf je in voor vrijdag 1 december
In the podcast series Research in Art Education, Fabiola Camuti (zij/haar) is Senior Onderzoeker bij de Lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en KUO programmaleider Onderzoek in het Onderwijs (Vereniging Hogescholen). Ze is visiting researcher en practitioner geweest in verschillende landen en instellingen (Italië, Frankrijk, Denemarken, VK, NL) en heeft gewerkt als Docent aan de Afdelingenen Theaterwetenschappen (Universiteit van Amsterdam) en Media en Cultuur (Universiteit Utrecht). In 2019 trad ze toe tot het AeCT-onderzoeksteam van ArtEZ, waar ze haar expertise als onderzoeker, practioner en educator combineert, gericht op de rol van kunst- en cultuureducatie in een veranderende en uitdagende wereld.
ENG
Fabiola Camuti (she/her) is Senior Researcher at the Professorship Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ University of the Arts and KUO program leader Research in Arts Education (Arts Sector, National Association Universities of Applied Science). She has been researcher and practitioner in different countries and institutions (Italy, France, Denmark, UK, NL) and has worked as Lecturer at the Departments of Theatre Studies (University of Amsterdam) and Media and Culture (Utrecht University). In 2019, she joined the AeCT research team at ArtEZ, where she combines her expertise as researcher, practitioner, and educator focusing on the role of arts and cultural education in a changing and challenging world.
by
Fabiola Camuti (zij/haar) is Senior Onderzoeker bij de Lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en KUO programmaleider Onderzoek in het Onderwijs (Vereniging Hogescholen). Ze is visiting researcher en practitioner geweest in verschillende landen en instellingen (Italië, Frankrijk, Denemarken, VK, NL) en heeft gewerkt als Docent aan de Afdelingenen Theaterwetenschappen (Universiteit van Amsterdam) en Media en Cultuur (Universiteit Utrecht). In 2019 trad ze toe tot het AeCT-onderzoeksteam van ArtEZ, waar ze haar expertise als onderzoeker, practioner en educator combineert, gericht op de rol van kunst- en cultuureducatie in een veranderende en uitdagende wereld.
ENG
Fabiola Camuti (she/her) is Senior Researcher at the Professorship Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ University of the Arts and KUO program leader Research in Arts Education (Arts Sector, National Association Universities of Applied Science). She has been researcher and practitioner in different countries and institutions (Italy, France, Denmark, UK, NL) and has worked as Lecturer at the Departments of Theatre Studies (University of Amsterdam) and Media and Culture (Utrecht University). In 2019, she joined the AeCT research team at ArtEZ, where she combines her expertise as researcher, practitioner, and educator focusing on the role of arts and cultural education in a changing and challenging world.
Jojanneke Gijsen is als docentopleider en onderzoeker binnen het Research Station gespecialiseerd in het verbinden van de creatieve praktijk, theorie en onderzoek en hoe dit binnen een curriculum van een kunstopleiding kan worden geïmplementeerd. In de afgelopen jaren heeft ze zich gericht op hoe het onderzoeksproces van de student zichtbaar kan worden gemaakt, geduid en gecommuniceerd, Hiervoor heeft ze gekeken naar de verschillende perspectieven van zowel bachelorstudenten als collega’s op het doen van onderzoek, door een groep studenten te volgen tijdens het onderzoeksproces in de laatste fase van hun studie.
www.wdka.nl/stories/zoom-in-fifteen-film-portraits-of-graduates-2020-2021
ENG
Jojanneke Gijsen, educator and researcher within the Research Station at Willem de Kooning Academy, specializes in the integration of creative practice, theory, and research, particularly focusing on how these elements can be effectively implemented within the curriculum of an art education program. Over the past few years, her primary focus has been on making the research process of students visible, comprehensible, and communicable. To achieve this, she has examined the various perspectives of both undergraduate students and colleagues regarding research endeavors. This involved closely monitoring a group of students throughout the research process during the final phase of their studies.
www.wdka.nl/stories/zoom-in-fifteen-film-portraits-of-graduates-2020-2021
Dr. Peter C. Sonderen is lector Theorie in de Kunsten aan ArtEZ University of the Arts (NL). Hij leidt de onderzoeksgroep Theorie in de Kunsten die zich richt op het gebruik en de praktijk van theorie, praktijk en onderzoek in de kunsten, op performativiteit, ecologie en de rol van ‘new materialisms’.. Onlangs initieerde hij verschillende artistieke onderzoeksprojecten, in 2022-: Polyphonic Landscapes met Zone2Source en in 2022-2023: Terra Libera met Rijksmuseum Twente. Zijn laatste boek is The Entanglement of Theory and Practices in the Arts (ArtEZ Press 2019). Hij onderzoekt ook de geschiedenis van artistiek onderzoek: ‘Hemsterhuis’s Art and Aesthetics: Theories in the Making’ in: The Early Writings of Francois Hemsterhuis, 1762-1773. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022, pp. 1-22. Naast het onderzoek ontwikkelt hij ook onderwijs met betrekking tot bovenstaande onderwerpen (het Honours Lab voor studenten en PreDoc voor docenten). Hij is voorzitter van de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van het mono kuo.
ENG
Dr. Peter C. Sonderen is professor of Theory in the Arts at ArtEZ University of the Arts (NL). He leads the research group Theory in the Arts that focuses on the use and practice of theory, practice, and research in the arts, on performativity, ecology, and the role of the new materialisms. He recently initiated different artistic research projects, in 2022-: Polyphonic Landscapes with Zone2Source and in 2022-2024: Terra Libera with Rijksmuseum Twente. His latest book is The Entanglement of Theory and Practices in the Arts (ArtEZ Press 2019). He also enquires the history of artistic research: ‘Hemsterhuis’s Art and Aesthetics: Theories in the Making’ in: The Early Writings of Francois Hemsterhuis, 1762-1773. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022, pp. 1-22. Next to the research he also develops education relating to the above topics (Honours Lab for students and PreDoc for teachers). He is chair of the Scientific Integrity Committee (CWI) of the mono-sectoral art schools.
Informatie, in welke vorm dan ook, zal altijd een element zijn in het werk van ontwerpers en kunstenaars, of het nu aanwezig is in het werk zelf of in de communicatie die nodig is om het werk te positioneren binnen relevante netwerken en media.
In haar werk als grafisch ontwerper en onderzoeksstutor speelt informatie een centrale rol. Harma zoekt naar structuur in complexe vraagstukken en vertaalt deze naar goed ontworpen informatie die begrijpelijk is voor de lezer en kijker.
Binnen de Willem de Kooning Academie werkt ze in het Research Station en de Master Design als tutor en ontwikkelaar. Als docent treedt ze op als ontwerper. Ze ontwerpt curricula, cursussen en materiaal die studenten helpen bij het doen van onderzoek, bij het maken, documenteren en rapporteren hierover.
Meer informatie is te vinden op haar LinkedIn-profiel: www.linkedin.com/in/harmastaal
ENG
Information, in whatever shape, will always be an element in the work of designers and artists. Be it present in the work itself, or in the communication that is needed to position the work(s) in relevant networks and media.
In her work as graphic designer and research tutor information plays a central role. Harma looks for structure in complex issues and translates it into well designed information that is understood by reader and viewer.
In the Willem de Kooning Academy she works in the Research Station and the Master Design as tutor and developper. Being an educator she acts as a designer. She designs curricula, courses and material that help students in doing research, in making, documenting and reporting about it.
www.linkedin.com/in/harmastaal
Hoe werken we met onderzoek in onze onderwijsprogramma's? Welke methoden gebruiken we? En wat betekent dit voor bachelor- en masterstudenten? Deze programmalijn gaat dieper in op de waarden en modaliteiten van werken met onderzoek in het onderwijs. We doen dit door in gesprek te gaan met de netwerken die de verschillende disciplines in onze kunstacademies vertegenwoordigen om op die manier praktisch te kijken naar de competenties waaraan onze studenten werken in hun programma's.
Onderdeel van het programma is de workshop 'The Circle of Doing Research', bedacht en begeleid door docent-onderzoekers van de Willem de Kooning Academie. In een activerende sessie bespreken we met deelnemers hoe de Circle en zijn mogelijke varianten kunnen bijdragen aan het herkennen en stimuleren van de onderzoekende houding van studenten. We gebruiken het model ook om een gemeenschappelijk perspectief op onderzoek te verkennen. De sessie wordt georganiseerd door de KUO landelijke werkgroep Onderzoek in het Onderwijs van de Vereniging Hogescholen.