De Tijd van Kleur
Een driedelige lessenserie die kleur's eigen tijd en plaats onderzoekt
Deze online lessenserie gaat over de relatie tussen tijd en kleur. De lessen zijn gebaseerd op een zintuigelijke (fenomenologische) benadering. Met de verschillende maak-, schrijf-, kijk- en denkoefeningen onderzoek je de relatie tussen zintuigelijke waarnemingen en denken. Hoe praten en denken we over kleurwaarneming? Wat weten we over kleuren en hoe sluit deze kennis aan bij de ervaring die we hebben als we ze zien, horen, voelen?
Belangrijke bronnen over het onderwerp zijn het essay Kleuren bestaan bij de gratie van een moment en het online event De tijd van kleur.
Barbara Collé maakte deze lessenserie in opdracht van ArtEZ Studium Generale en Mister Motley.
Belangrijke bronnen over het onderwerp zijn het essay Kleuren bestaan bij de gratie van een moment en het online event De tijd van kleur.
Barbara Collé maakte deze lessenserie in opdracht van ArtEZ Studium Generale en Mister Motley.
start course
Powertools
An online course about art and diversity
Welcome to POWERTOOLS, an online course about art and diversity. In 10 lessons you will examine the relationship between art and socio-political matters of power, as well as between inclusion and exclusion.
You can use the theoretical concepts as tools for making art, designing, building and rehearsing. You can also use them to think critically about artistic practices and about how these interact with and influence power relations and inclusion.
The introduction, written by Isis Freitas Vale Germano, treats the need for a new language to speak about art and inclusion. It contains research questions for those who want to relate these tools to their own practice and for teachers using them in a classroom setting. Read the introduction via this link.
You can use the theoretical concepts as tools for making art, designing, building and rehearsing. You can also use them to think critically about artistic practices and about how these interact with and influence power relations and inclusion.
The introduction, written by Isis Freitas Vale Germano, treats the need for a new language to speak about art and inclusion. It contains research questions for those who want to relate these tools to their own practice and for teachers using them in a classroom setting. Read the introduction via this link.
start course
The body and Power(lessness)
Een online cursus over het lichaam. Volg hem op je eigen moment en in je eigen tempo. Met filmpjes, teksten, theoretische en praktische opdrachten.
Met deze gratis online cursus:
Met deze gratis online cursus:
Leer je hoe je je op verschillende manieren en vanuit verschillende vormen van (onderbelichte) kennis kunt denken over lichamen.
Krijg je inzicht in hoe begrippen als performativiteit, validisme, uitsluiting en inclusie, body politics en de cyborg helpen om op een genuanceerde en kritische manier te kijken naar de manier waarop we in onze cultuur omgaan met lichamen.
Zet je stappen om deze perspectieven op het lichaam toe te passen in je artistieke werk.
start course
LAND
over de relatie tussen eigendom van land en klimaatafbraak
Welkom bij de online cursus over het thema LAND. In drie lessen gaan we het hebben over de relatie tussen eigendom van land en klimaatafbraak. Ook ga je onderzoeken wat LAND voor jou en jouw makerschap betekent. Deze cursus is een initiatief van ArtEZ Studium Generale en Mister Motley en is gemaakt door ArtEZ docent DBKV Anouk Mulders.
start course
TIJD
Online cursus over de relatie tussen makerschap en tijdsbeleving
Deze online lessenserie Tijd geeft je inzicht in hoe begrippen als kloktijd en belevingstijd zich tot elkaar verhouden. Je leert hoe je je op verschillende manieren kunt omgaan met de tijd en hoe je deze kennis kunt toepassen in je creatieve werk. Omdat iedereen op een andere manier leert, kun je steeds kiezen uit een lees-, denk-, kijk- of maakopdracht.
De opdrachten zijn het resultaat van een stage-opdracht die Sophie Aalbers (ArtEZ alumna DBKV) uitvoerde tijdens haar stage bij ArtEZ Studium Generale in 2023. Sophie en Anouk Mulders (ArtEZ docent DBKV) reflecteren samen vanuit hun eigen student- en docentperspectief op het materiaal uit het Studium Generale dossier TIJD.
De opdrachten zijn het resultaat van een stage-opdracht die Sophie Aalbers (ArtEZ alumna DBKV) uitvoerde tijdens haar stage bij ArtEZ Studium Generale in 2023. Sophie en Anouk Mulders (ArtEZ docent DBKV) reflecteren samen vanuit hun eigen student- en docentperspectief op het materiaal uit het Studium Generale dossier TIJD.